torsdag 22. august 2013

DLF og den klassiske liberalismen


Blant småpartiene i valget finnes det noen med en mer gjennomtenkt og helhetlig ideologi. Blant disse har vi Det Liberale Folkepartiet, som utgår fra et klassisk liberalt standpunkt (samme standpunkt som iblant kalles nyliberalisme). De står langt til høyre for den etablerte borgerlige siden, ettersom at de i prinsippet vil avvikle statens oppgaver utover beskyttelsen av enkeltmenneskets fri- og rettigheter. De vil altså ha den såkalte "nattvekterstaten".

På ett plan kan man føle samme sympati for DLF som man gjør for andre idealister, for andre mennesker med en overbevisning (for eksempel knøttlille NKP, litt rørende er det jo tross alt at det finnes mennesker som fortsatt lever i 1920-tallet, uansett om de er liberale eller kommunister). Det er også slik at deres kamp mot den sosialdemokratiske og altomfattende staten kunne hatt positive effekter også for nasjonalister og tradisjonalister om den var vellykket, i den forstand at den f.eks. kunne bedret mulighetene våre til å skape egne institusjoner (alt fra friskoler til medier til bokkafeer).

Men den klassisk liberale kampen kommer ikke til å være vellykket, og hvorfor skal jeg forklare i dette innlegget. Noen av DLFs svake sider er også av interesse for nasjonalister. Dette innlegget er derfor en oppfordring til de klassisk liberale om å fundere rundt spørsmål om tradisjoner, identitet og etnisitet, men og en liten "mini-introduksjon" til radikalkonservativ tenkning for nasjonalister.

Mangelen på historisk bevissthet

I likhet med mange mennesker som har "sett lyset" i form av en attraktiv og altomfattende ideologi, mangler de klassiske liberalistene en historisk bevissthet. De verken kan, eller prøver, å forklare hvordan den altomfattende staten har oppstått. De vet at de ikke liker den, men de kan ikke forklare den, vet ikke hvilke behov den har oppfylt historisk, hvilke grupper og krefter den er skapt av, osv. Derfor vet de heller ikke hvordan man skal avskaffe den altomfattende staten, og som alle sekterister oppgjennom historien har de overdreven tiltro til kraften i argumentene sine. Som om argumenter noen gang egentlig har avgjort historien.

Derfor blir historiesynet deres ett sterilt "før" og "etter", uten noen egentlig kobling, altså en form for utopisme. Om de klassiske liberalistene noen gang skulle interessere seg for spørsmålet om den altomfattende statens fødsel, kan de anbefales å lese boken After Liberalism av professor Paul Gottfried.


I sammenheng med mangelen på historisk bevissthet finnes det og en mangel på sosial bevissthet. De klassiske liberale identifiserer ikke sosiale grupper som kan spille en sentral rolle i kampen mot den altomfattende staten. Igjen grunnet troen på at "våre argumenter er så bra at de står over kampen mellom ulike grupper i samfunnet. Om alle bare får høre argumentene våre kommer de til å innse dette".

Utopisme, men ikke alltid

Interessant er også at de klassiske liberalistene ofte tar til orde for veldig radikale forandringer av samfunnet (statens avvikling), men når det gjelder eiendomsforholdene er de ikke like radikale. På den ene siden godkjenner de bare frivillige utvekslinger og kontrakter mellom mennesker, på den andre siden vil de ikke gjøre noen stor omfordeling av rådende eiendomsforhold, til tross for at disse ofte opprinnelig hviler på ufrivillighet. Når adelsmenn, kirker og stater med vold har omfordelt ressursene i samfunnet, velger de klassiske liberalistene i 9 av 10 tilfeller å la de fattige forbli fattige og de rike forbli rike. Man tvinges derfor til å konstatere at venstreanarkistene er mer konsekvente i slike spørsmål. For at et klassisk liberalt samfunn ikke bare skal bli en bevaring av urettferdigheter skapt med politiske midler, ville det rimeligste vært å innlede overgangen til det nyliberale lykkelandet med en massiv engangs-omfordeling.

Mennesketyper og sosio-kulturell kapital

De klassiske liberalene mangler også, som alle utopister, kjennskap til hvordan mennesker og samfunn fungerer. For at et samfunn med minimal stat skal kunne fungere kreves det faktisk en ganske avansert mennesketype, og en oppsetning normer, verdier og andre former for sosial kapital. Det er altså ikke helt lett å håndtere en slik plutselig økning av frihet som de klassiske liberalistene etterstreber, man kan sammenligne det hele med å plutselig kaste ut en 18-åring hjemmefra og si "nå klarer du deg selv". Et folk oppfostret av den altomfattende mammastaten kommer i en slik situasjon til å klare seg så dårlig at det snart skriker etter mammastatens gjeninnføring.

Et samfunn med høy grad av personlig frihet trenger derfor mennesker som kan håndtere dette. Slike mennesker har ofte sin forankring i tradisjoner, de har ofte en organisk identitet, og de har ofte noen form for spiritualitet. Men de klassiske liberalistene nevner ikke med ett ord hvordan de forestiller seg at tradisjoner, identitet, solidaritet og spiritualitet skal kunne overleve i det klassisk liberale samfunnet. Kanskje kan man innvende at det sivile samfunnet skal ta seg av slike ting gjennom frivillig samarbeid, men det ville da vært flatterende for de klassiske liberalistene om de selv begynt å sysle med slikt allerede i dag. For hvis de ikke selv orker å gjøre det, så antyder det at andre heller ikke kommer til å gjøre det, og at infrastrukturen i form av verdier og normer som legger selve grunnlaget for et frihetlig samfunn, kommer til å gå under ganske fort.

Samfunnets etniske basis

Like naivt som synet på at normer og felles verdier oppstår og overlever av seg selv så snart den ondsinnede staten avskaffes, er DLFs syn på innvandring. Denne mener de skal være fri. Dette er selvfølgelig en søt og velmenende holdning. Det er samtidig en rask vei til samfunnsmessig selvmord.

De klassiske liberalistene vil altså skape et flerkulturelt samfunn, med et flertall etniske grupper som sameksisterer. Problemet er at visse etniske grupper kommer til å være mer fremgangsrike enn andre, og visse mer tallrike enn andre. Dette dreier seg sjelden om de samme gruppene, de mest tallrike er sjelden de som er rikest på penger. At dette fører til misnøye er noe som sier seg selv. Like selvsagt er det at en tallrik men fattig gruppe ikke avstår fra å bruke politiske midler, i verste fall i form av vold og gjenopprettelse av staten, når de føler seg forfordelt. Dette demonstrerer at selv om klassiske liberalister kan drømme om en utopi hvor det politiske er dødt, så har det en lei tendens til å komme tilbake. Og den fleretniske staten framskynder prosessen, ettersom at følelsen av sjalusi blir sterkere når den rikere gruppen ikke deler ens egen hudfarge, religion og/eller kultur. Det er kanskje tragisk og "feil", men dessverre for våre utopister er det slik det er.

Det finnes flere områder hvor jeg ikke deler de klassiske liberale idealene. Den forbigåelsen av mentalt og fysisk funksjonshemmede, eller mennesker som bare har hatt uflaks, som kommer til å bli en følge av disse byr meg for eksempel imot. En av statens oppgaver er og blir å ta hånd om de svakeste gruppene. Men dette er i sammenhengen uinteressant, ettersom de klassisk liberale tror at dette kommer til å løses delvis gjennom almisser, delvis gjennom staten, og at vi andre egentlig ikke har noen slik plikt.

---
Følg denne bloggen på Facebook og få varsel om nye innlegg i feeden

7 kommentarer:

  1. Veldig bra. Og for det meste enig. Men DLF har et måtelig bra argument for fri innvandring, og det er at når velferdsstaten nedlegges vil den ikke lenger tiltrekke seg alle de uproduktive, innvandrerne, bare de produktive ettersom det i stor grad er gratis penger som lokker mange av de folkefremmede/fremmedkulturelle hit. Og da er det ikke lenger noe problem for dem, ettersom DLF'erne er like hjernevasket til å tro på religionen "antirasisme" som motstykkene deres på ytre venstre fløy.

    Bipdedal_Primate

    SvarSlett
    Svar
    1. (Det skal altså være signert "Bipedal_Primate".)

      Slett
  2. Artikkelen er gjenblogget her:

    http://ravnagaldr.wordpress.com/2013/08/24/gjenblogg-dlf-og-den-klassiske-liberalismen/

    SvarSlett
  3. Grei gjennomgang, men jeg har litt å plukke på utover Bipedal_Primate sin kommentar over.

    Historisk eiendom, her har du et godt poeng. Jeg har selv lurt på hvordan man skal forsvare at folk og organisasjoner som har mottatt eiendom fra en eller annen konge en eller annen gang (vi er republikanere og har ingen tro på guddommelig rett) skal ha "evig" rett til den. Da de har blandet sitt arbeid med eiendommen, produktivt brukt landet til å skape verdier, ser jeg ikke noe problem, det har alle nytte av. I motsatt tilfelle er jeg enig, klassisk liberalisme mangler (så langt jeg er oppmerksom på) en strategi for avvikling av "eiendom" der "eieren" ikke blander arbeid med den. Massiv "engangsomfordeling" nei takk (resultatet blir det samme som massiv kollektivisering av jorden), en realistisk mekanisme for omfordeling av land som ikke benyttes derimot, ja det bør foreligge.

    Generell omfordeling menes å realiseres gjennom laissez-faire metodologien. Vi mener at grunnen til at folk blir "fattige" eller ikke klarer å delta i normal økonomisk aktivitet er grunnet i hindringer, representert ved ulover, konkurransevridende regler, lobbyvirksomhet, lovbeskyttede monopoler, minstelønn osv. Ved å fjerne disse, åpner man for fri konkurranse fra ALLE, på alle nivåer. Ettersom vi alle er forskjellige fører ikke dette til at alle blir rike, eller at alle har den samme standard. Men det fører til at alle kan delta på ett eller annet nivå, ut ifra sine egne forutsetninger og interesser.

    Det er feil å hevde at liberalister fremmer en plutselig eller ukontrollert økning av frihet. Nattvekterstaten er målet, de som tror den kan innføres over natten har jeg aldri sett noe til.

    Det er et tynt argument å fremme mot liberalister at de ikke driver med nok frivillig innsats i dagens samfunn. I et samfunn der man blir ranet for 70% eller mer av hver krone man tjener, hvor mammastaten har laget seg lovbestemt monopol på de fleste former for hjelp og behandling, og forteller hele befolkningen at "dette skal mamma staten ta seg av" fra de begynner i barnehagen til de dør, så er det ikke hverken mye overskudd/vilje til eller etterspørsel etter frivillig veldedighet eller innsats. Så å bedømme muligheten for at dette kan fungere basert på hva som fremvises i dag er ikke seriøst.

    Innvandring, litt av det samme som avsnittet over. Hvis innvandrere ikke kan forvente seg å få fri bolig, gratis mat og masse puter under armene da de ankommer, er det vanskelig å tenke seg at særlig mange av de som oppfattes som problematiske i velferdssamfunnet hadde ankommet i det hele tatt. Og for de som er en direkte trussel mot landet eller befolkningen sier prinsippprogrammet til DLF som følger: "Staten skal ikke legge noen hindringer for at personer skal kunne bevege seg ut av eller inn i landet, midlertidig eller permanent, så lenge de ikke er en trussel mot rikets sikkerhet eller landets borgere." At folk skal ha statsborgerskap og fulle rettigheter til alt rett etter at de har ankommet det er noe venstresiden har funnet opp, for å skaffe seg flere velgere så fort som mulig, for derigjennom opprettholde flertallsdiktaturet.

    Det finnes ingen "forbigåelse av mentalt og fysisk funksjonshemmede, eller mennesker som bare har hatt uflaks", slik du hevder. Det konstateres at hjelp til de som behøver det må være på frivillig grunnlag, ikke basert på vold mot andre slik det er i dag. Hvis man er forpliktet til å hjelpe noen (uansett grunn) uten å ha eget valg i sammenhengen, så er man en slave for den plikten, for den gruppen, under trussel om vold fra kollektivet. Det er ikke en god og fredelig løsning. Dette gjelder alle plikter man pålegger andre enn seg selv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har mange gode poenger her. Jeg skal ikke ta for meg alle, for det første fordi jeg er 19 år og ikke skal late som jeg har svaret på alt, for det andre fordi vi nok har et grunnleggende forskjellig menneskesyn. I mine øyne er ikke mennesket godt av natur, og ideologier som innbiller seg dette skaper kaotiske samfunn.

      Mitt spørsmål til deg er om du har lest "Democracy: The God that Failed" av Hans-Hermann Hoppe? Ang. fri innvandring skriver han at det ikke er noe selvmotsigende i å være for et fritt marked og samtidig være imot fri innvandring. Fri innvandring er, ifølge ham, egentlig bare tvunget integrering. Enkelt forklart, om jeg eier jord, må jeg få bestemme hvem som skal få bo der. Med en stat derimot, finnes ikke denne distinksjonen, og slik blir fri innvandring til staten Norge en påtvunget integrering for de som IKKE er for innvandring.

      Eiendomsforholdene går han gjennom og sier at hvis staten helt skal opphøre må all statlig eiendom, og all øvrig urettferdig ervervet eiendom, omfordeles til, om mulig, den opprinnelige eieren eller dennes familie. I tilfeller hvor dette er umulig, noe det sannsynligvis er i de fleste tilfeller da det kan dreie seg om århundrer, skal den omfordeles på noen annen måte. Den skal dog ikke omfordeles på den måten sosialistene tar til orde for, dvs. fabrikken til arbeiderne, skolen til lærerne, osv.

      Interessant bok. Det er en stund siden jeg leste den, så jeg gir nok neppe noe bra bilde av boken og argumentene dens, men verdt å sjekke ut for den som er interessert i anarkokapitalisme o.l.

      Slett
  4. Dette var virkelig svada. Det går jo an å begynne med påstanden om at venstresiden er "mer konsekvent" i omfordelingen av ressurser. Noe mer tullete har jeg ikke lest før. Så går det an å peke på at liberalister ikke "kan forklare den altomfattende staten". Hva slags vissvass er dette????

    SvarSlett
    Svar
    1. Om det FINNES liberalister som har fundert rundt de spørsmålene jeg tar opp i innlegget kommer vel ikke akkurat det som noe sjokk (innlegget handler altså først og fremst om DLF). Dog tviler jeg på at de har kommet fram til like gode svar som Paul Gottfried.

      Forøvrig skrev jeg "venstreanarkister", som skiller seg fra den etablerte venstresiden på utallige måter. Er du fortsatt uenig må du gjerne begrunne hvorfor, istedenfor å avvise det som "svada" uten nærmere utdypning.

      Slett